Blog
Novela zákona o dani z príjmov a daňového poriadku od roku 2023 a 2024
Novela zákona o dani z príjmov a daňového poriadku prinesie od 1. januára 2023 a 2024 zmeny v daňovom bonuse na dieťa, v transferovom oceňovaní, ako aj v zavedení druhej šance. O aké zmeny ide?
Národná rada Slovenskej republiky dňa 6. decembra 2022 schválila novelu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) a novelu zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“). Od januára 2023, resp. 2024 dôjde k viacerým zmenám, ktorých prehľad nájdete v článku.
Zmeny v zákone o dani z príjmov od 1.1.2023 a 1.1.2024
Novelizované ustanovenia sa týkajú rôznych oblastí zdaňovania. Väčšina ustanovení bude účinná od 1.1.2023, pravidlo o obmedzení úrokových nákladov až od roku 2024.
Daňový bonus na dieťa od 1.1.2023
Novela zákona o dani z príjmov mení výšku daňového bonusu na dieťa, a to na prechodné obdobie dvoch rokov, t. j. od 1.1.2023 do 31.12.2024 platí nasledovná maximálna výška daňového bonusu na dieťa:
- 50 € mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 18 rokov veku, alebo
- 140 € mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 18 rokov veku,
a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku.
Okrem tejto zmeny, prináša novela zákona v daňovom bonuse aj ďalšiu zmenu, ktorou sa umožní douplatňovať celý nárok na daňový bonus na vyživované dieťa (deti) v tom prípade, ak základ dane (čiastkový základ dane) daňovníka z príjmov podľa § 5 alebo základ dane (čiastkový základ dane) podľa § 6 ods. 1 a 2 alebo ich úhrn, nepostačuje na uplatnenie celej výšky daňového bonusu na dieťa (deti). Od januára 2023 si takýto daňovník môže sčítavať svoj základ dane (resp. čiastkový základ dane) so základom dane druhej oprávnenej osoby, ktorá žije v domácnosti s vyživovaným dieťaťom. Takéto navýšenie vykoná daňovník sám, výlučne cez daňové priznanie.
Doplnenie údajov v hlásení o vyúčtovaní dane, ktoré podáva zamestnávateľ od 1.1.2023
V súvislosti so zmenou daňového bonusu a z aplikačnej praxe nie je na účely kontroly správnosti pri uplatňovaní nároku na daňový bonus pre správcu dane dostačujúce uvádzať v hlásení (časť IV. a V.) len číselný údaj o počte detí a úhrnnom počte kalendárnych mesiacov, počas ktorých si tento nárok zamestnanec uplatňovať. Na základe toho novela zákona dopĺňa povinnosť uvádzať v hlásení aj údaj o mene, priezvisku a rodnom čísle osoby, na ktorú si zamestnanec uplatňuje nárok na daňový bonus.
Úprava spôsobu registrácie daňovníkov na daň z príjmov od 1.1.2023
Od 1.1.2023 dochádza k zmene spôsobu registrácie daňovníkov na daň z príjmov v ustanovení § 49a, a to tak, že správca dane bude registrovať daňovníkov – právnické a fyzické osoby na daň z príjmov z úradnej moci.
Registráciu správca dane vykoná na základe údajov zapísaných do registrov, ako je obchodný register a živnostenský register.
Doplnenie určenia ekonomického prepojenia o spočítavanie podielov blízkych osôb od 1.1.2023
S účinnosťou od januára 2023 sa dopĺňa aj § 2 písm. o) o spočítavanie podielov blízkych osôb na účely určenia ekonomického prepojenia. Podľa novelizovaného ustanovenia sa na účely počítania priameho podielu, nepriameho podielu alebo nepriameho odvodeného podielu sa spočítavajú podiely blízkych osôb a ak ich súčet je najmenej 25 %, príslušné osoby alebo subjekty sa považujú za ekonomicky prepojené.
Ide o prípad, ak napríklad manžel má podiel 100 % v spoločnosti Alfa a 15 % v spoločnosti Beta a manželka má taktiež podiel 15 %, ale len v spoločnosti Beta, podľa nového znenia sa považujú tieto spoločnosti za prepojené, nakoľko súčet podielu príslušných osôb je viac ako 25 %.
Odstránenie pojmu zahraničnej závislej osoby zo zákona o dani z príjmov od 1.1.2023
Doteraz v § 2 písm. r) bola definovaná zahraničná závislá osoba, tento pojem zahraničnej závislej osoby sa však novelou zákona ruší a nebude už v zákone o dani z príjmov ďalej použitý. Znenie, ktoré definovalo v príslušnom paragrafe zahraničnú závislú osobu, teraz v rovnakom rozsahu definuje pojem „ekonomické prepojenie v prípade stálych prevádzkarní“.
Závislá činnosť vylúčená z kontrolovaných transakcií od 1.1.2023
Novela zákona o dani z príjmov upravuje § 2 písm. ab), ktorý vymedzuje kontrolovanú transakciu. Od januára 2023 sa za kontrolovanú transakciu nepovažuje závislá činnosť, t. j. príjmy, ktoré upravuje § 5 zákona o dani z príjmov, pričom sa neberie ohľad na to, či je závislá činnosť vykonávaná zamestnancom závislej osoby, spoločníkom alebo konateľom.
Výnosy z komerčných dlhopisov nerezidentov sa zdania na území SR od 1.1.2023
Upravuje sa aj § 16 ods. 1 písm. e) v treťom bode za účelom zamedziť obchádzanie zdanenia výnosov z komerčných, najmä podnikových dlhopisov, ktoré domáci emitenti emitovali na zahraničných trhoch. Od roku 2023 výnosy z komerčných dlhopisov, ktoré plynú daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou (t. j. nerezidentovi SR) a budú mať zdroj príjmov na území SR, budú podliehať zdaneniu v SR. K zdaneniu na území SR nedôjde v prípade, ak:
- výplata úrokového výnosu z dlhopisov plynie daňovníkovi členského štátu EÚ medzi prepojenými osobami (vlastníctvo najmenej 25 % podielu na základnom imaní po dobu aspoň 24 mesiacov),
- výplata úrokového výnosu z dlhopisov plynie rezidentom štátov, s ktorými má SR uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia s nulovým zdanením podľa tejto zmluvy.
Pre daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou – právnickú osobu sa zavádza aj možnosť považovať daň vybranú zrážkou z výnosov z dlhopisov za preddavok, čím sa zabezpečí rovnaké zaobchádzanie v porovnaní s tuzemskými právnickými osobami.
Zisťovanie základu dane u zahraničného daňovníka od 1.1.2023
Zmena v § 17 ods. 1 písm. d) a zavedenie nového ustanovenia § 17 ods. 1 písm. e) umožní od 1.1.2023 zahraničným daňovníkom, ktorí podnikajú na území SR prostredníctvom stálej prevádzkarne, aby pri určení základu dane tejto stále prevádzkarne vychádzali z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi, ktoré priradia k tejto stálej prevádzkarni v príslušnej evidencii (účtovnej alebo inej obdobnej).
Účelom tejto zmeny je zlepšenie postavenia daňovníkov, ktorí majú na území SR stálu prevádzkareň, ale nie sú povinní viesť účtovníctvo podľa účtovných predpisov v SR a zníženie administratívnej záťaže. Patria medzi nich daňovníci, ktorí napríklad podnikajú na území SR dočasne v súvislosti so stavebnými alebo montážnymi projektmi alebo inými projektmi dočasného charakteru.